wtorek, 19 marca 2019

Algarve. Punkty widokowe, miasteczka i restauracje. Nasza subiektywna lista ciekawych miejsc na południowym wybrzeżu Portugalii + MAPA

W tym poście zebraliśmy wszystkie miejsca, które zachwyciły nas najbardziej. Mimo, że Algarve słynie z pięknych plaż, nie będzie ich tutaj, im poświęcimy więcej uwagi w osobnym poście. Zamiast nich stworzyliśmy naszą listę najlepszych:

▷▷▷ punktów widokowych ◁◁◁

▷▷▷ miasteczek ◁◁◁

▷▷▷ restauracji ◁◁◁

Wszystkie te miejsca można odnaleźć na stworzonej specjalnie przez nas interaktywnej mapie z listą miejsc parkingowych, do której dostęp uzyskacie klikając w link tutaj => MyMapsAlgarve<=

Miejsce szczególnie przez nas polecane:

Marina Albuferia

Ciekawe miejsce. Kolorowe budynki wokół pomostów mariny, w której zacumowane są jachty. Zajdziemy tu dużo restauracji I kawiarni w bardzo ładnym otoczeniu, miejsce z klimatem. Pod budynkami znajduje się parking podziemny, był bezpłatny jak tam byliśmy, choć jest plan wprowadzenia opłat z niego. Tu też znajdziemy stoiska biur podróży oferujących rejsy i inne atrakcje wodne i inne. Od wizyty w tym miejscu zaczęliśmy naszą przygodę.

Punkty widokowe

PRZYLADEK ŚW. WINCENTA - CABO DE SAO VINCENTE

Zacznijmy naszą wyliczanke od najsłynniejszego miejsca a zarazem najsłabszego miejsca. Trochę się rozczarowaliśmy tym miejscem, być może inaczej je sobie wyobrażaliśmy. Na cyplu znajduje się latarnia morska, która jest zamykana o 18.oo na miejscu jest restauracji i sklep z pamiątkami. Niestety nie da się spojrzeć bezpośrednio „w stronę ameryki”, gdyż znajduje się tam … budynek latarni nieudostępniony dla turystów. Co jak co na sam koniec kontynentu europejskiego warto zajechać!

PONTA DA PIEDADE

Ciekawe miejsce, przylądek z latarnia morską. Z lewej strony latarni znajduje się zejście do formacji skalnych Ponata Da Piedade. Natomiast po prawej stronie od latarni, wzdłuż klifu spacerować można wzdłuż drewnianych kładek i podziwiać klify, różnego rodzaju formacje skalne i porastającą teren roślinność. Doskonały punkt na zachód słońca.

FOTALEZA DE SAGRES

Godziny otwracia maj-wrzesień 9.30 – 20.00, październik-kwiecień 9.30-17.30

Cena : 3 euro zniżki dla rodzin

Ciekawe miejsce warte zwiedzenia, cena nie wygórowana, istnieje możliwość zakupu łączonego biletu do zwiedzania kilku innych miejsc również. Są to pozostałości twierdzy, jak została tam wybudowana w czasach średniowiecznych. Pełniła ona funkcje obronne dla ważnego portu jakim było Sagres. Znajduje się tu róża wiatrów, jako pozostałość po dawnej szkole morskiej stworzonej przez Henryka Żeglarza. Na terenie twierdzy znajduje się niewielka kaplica Igleja de Nossa Senhora da Gracia. Stąd jest ładny widok na klifowe wybrzeże. Huk rozbijających się w tym miejscu fal oceanu jest imponujący. Wzdłuż ścieżek rozstawione są tablice z opisami fauny i flory występującej na tym przylądku. Ciekawą instalacją artystyczną jest ślimakowaty labirynt A Voz Do Mar to „głos morza” wydobywający się z wnętrza, który możemy usłyszeć wędrując krętym korytarzem.

ALBUFERIA – PUNKT WIDOKOWY PAU DA BORDERIA

Doskonałe miejsce z widokiem na amfiteatralną zabudowę Albuferii z białymi budynkami uwieńczonymi dachami czerwonych dachówek otaczających tarasowo zatoczkę z szeroką piaszczystą plażą schodzącą łagodnie ku morzu. Podczas naszej wizyty widzieliśmy jak plaża rano jest wyrównywana i oczyszczana z wszelkich zanieczyszczeń i śmieci. Zapewniamy- dbają tu o porządek i czystość na plaży!

VILA LARA – KOŚCIÓŁ NA CYPLU

Igreija De Nossa Senhora da Rocha – może być świetnym punktem z panoramicznym widokiem na dwie różne plaże przylegające do tej miejscowości – długą Praia Nova i niewielką zatoczkę rybacką – Praia da Senhora da Rocha.

Miasta

Nie da się ukryć całe wybrzeże zostało przystosowane dla turystyki masowej, dominują tu przede wszystkim hotele i apartamenty, gotowe przyjąć ogromną ilość turystów spragnionych słonecznego wypoczynku. Poniżej w kilku zdaniach opisane są miejscowości w których mieliśmy okazję zaglądać i jak je odebraliśmy. Bogactwo tego regionu to piękne plaże, owszem region te ma też do odkrycia swoją historię, zabytki i muzea. Podczas naszego wyjazdu raczej nie skupiliśmy się na tradycyjnym zwiedzaniu, mimo to wspomnę o tych miejscowościach w których byliśmy.

ALBUFERIA

To duży ośrodek turystyczny. Doskonale spełniający potrzeby turystów. Nasza wizytę rozpoczęliśmy od trasu widokowego Pau da Borderia. Rozpościera się stamtąd przepiękny widok na całe miasto, którego budynki stopniowo układają się w stronę morza. Miejsce to pełni również funkcję zajezdni autobusowej jak i zapewne stanowi miejsce zbiórki wycieczek fakultatywnych. Nieopodal jest duży piętrowy parking, płatny. Idziemy pieszo do centrum. Na lody. Dla wygody i pokonania dużej różnicy wysokości pomiędzy tarasem widokowym a plażą znajduj asie ruchome schody. Przy plaży usiane są restauracje i sklepy z pamiątkami. Im dalej w centrum tym więcej lokali tego typu. Po pokonaniu kilku uliczek trafiamy na plażę do lodziarni. Miasteczko od samego rana tętni życiem wypoczywających tu turystów. Jest tłoczno. Z uwagi na dzień tygodnia – sobotę- dominujący tu angielscy i niemieccy turyści są tu wymieszani z ta samą liczbą Portugalczyków relaksujących się całymi rodzinami na plaży.

LAGOS

Do Lagos zawitaliśmy wieczorem. Samochód parkujemy na darmowym parkingu przy samym centrum. Na parkingu wita nas „organizator parkingowego ruch”. Ów parkingowy kieruje nas sprawnie na wolne miejsce parkingowe, informuje o bezpłatnym parkingu dodając, że ucieszy się z jakiegokolwiek napiwku za pomoc w parkowaniu. Sprytne, nie? Ależ to międzynarodowe. Też z chęcią instruuje nas o dalszej drodze do centrum miasta.
Zwiedzamy wieczorem, głównie w poszukiwaniu miejsca do zjedzenia kolacji. Centralne uliczki miasta wybrukowane są lśniąca w wieczornym świetle mozaiką. Warto tu zajrzeć i pospacerować wąskimi uliczkami. Centrum ma swój portugalski klimat. Mimo weekendu jest tu pustawo i cicho. Za to jest niesamowicie dużo restauracji do wyboru, co sprawia, że nie możemy się zdecydować na jedna konkretną. I tak zaglądając to w prawo to w lewo docieramy aż do wieży kościelnej, mijając przy tym malownicze place usiane parasolkami i zastawione restauracyjnymi stolikami.

SAGRES

Tej miejscowości nie mamy okazji zwiedzać, zaglądamy tam jedynie do restauracji na kolacje. Samochód można zaparkować bezpośrednio przy głównej drodze. Przy której znajduje się również niewielki plac. Pomnik zbudowany z desek surfingowych- przypominający, każdemu niewiedzącemu, iż to miejsce ukochane przez surferów polujących na najlepsze fale.

VILA LARA

Tu trafiamy w pogoni za kolacją, akurat była to najbliższa miejscowość po zachodzie słońca, który nas zastał przy słynnym łuku skalnym Arco De Albanderia. Warto tu zajrzeć ze względu na zabytkowy kościółek – Igreija De Nossa Senhora da Rocha, położony w bardzo charakterystycznym miejscu, na bardzo wąskim cyplu, którego ściany schodzą pionowo do morza. Wokół murów ogradzających plac kościelny gromadzą się wędkarze łowiący ryby z zawrotnej wysokości. W pobliżu kościoła i jadąc drogą w dół w stronę kolejnej plaży są trzy dość obszerne parkingi.

ARMACAO DE PERA

Tu tradycyjna wioska rybacka łączy się wraz z typowym kurortem nadmorskim. Przy plaży nadal stoi szereg budynków rybackich, a plażowicze rozkładają swoje ręczniki w bezpośrednim towarzystwie wyciągniętych na brzeg łodzi rybackich i ułożonych na stosy sieci. Stąd też rozpoczyna się długi pas piaszczystej plaży. Gdzie idą brzegiem morza i oddalamy się od turystycznego zgiełku miejscowości.

CARVOEIRO

Malownicza miejscowość turystyczna, z dobrą bazą noclegową, niestety trzeba utrudnione jest szukanie parkingu na wąskich I krętych uliczkach. Dojście do plaży usiane jest kawiarniami i restauracjami. Domy wybudowane są tarasowo na przylegających wzgórzach. Mała plaża sąsiaduje bezpośrednio z białymi ścianami budynków po jednej stronie, z drugiej znów z skalną skarpą, która poprowadzono schody oraz niewielki ogród porośnięty kwiatami i palmami.

Restauracje

Z widokiem na morze:

Restaurante Vilarinho – Vila Lara – znajduje się na plaży Plaia da Senhora da Rocha. Bardzo smaczne i świeże jedzenie. Duży wybór świeżych ryb. Smacznie przyrządzone. Pyszna ryba. Profesjonalna obsługa.

O Camilo – Lagos – restauracja/bar przy plaży, na klifie z ładnym widokiem na Praia Camilo, jedna z nieliczynych przyplażowych otwarta po za sezonem, zamykana jednak dość wcześnie ok 18.00

Rocha Baixinha – restauracja przy plaży o tej samej nazwie, warto zrobić sobie wcześniejszą rezerwację, jest oblegana w porze obiadowej.

W centrach miejscowości:

D’Italia Pizzeria – Sagres – zaraz przy głównej drodze, obok skweru. Niedrogie I bardzo smaczne jedzenie. Zamówiliśmy oliwki jako starter – dostaliśmy pełną michę- olbrzymia porcja dla dwóch osób. Bardzo miła obsługa.

Douro Tapas - Alfa- Mar, przy drodze dojazdowej do plaży Rocha Baixinha. Niedrogi snack bar ukryty pośród bloków mieszkalnych. Domowe, świeże jedzenie. Miła I pomocna obsługa.
Sao Goncao – Lagos- niewielka restauracja, gdzie wieczorami gra muzyka na żywo. Bardzo tanie przystawki, jedzenie smaczne, kameralna atmosfera.