wtorek, 10 kwietnia 2018

Ingleton - imponujące wodospady i jaskina w North Yorkshire

Tegoroczny kwiecień pod względem podróżniczym jest dla nas pracowity. Do planowanych wyjazdów niespodziewanie, przy lekkim  zbiegu okoliczności dostaliśmy rezerwację noclegu na farmie w North Yorkshire. Za sprawa atrakcyjnego z pozoru prezentu "Giftexperience" oferującemu obdarowanemu wybór spośród wielu atrakcji i terminów i lokalizacji wylądowaliśmy w Ingleton. Reklama reklamą, a w praktyce okazało się ciężkim do wykonania, w związku z mała ilością wolnych miejsc i terminów oraz ze synchronizowaniem dnia wolnego od pracy w danym terminie wręcz niewykonalne. Ale się udało. A sam nocleg w starej tradycyjnej angielskiej farmie okazał sie ciekawą atrakcja i ucieczka od małomiejskiej rzeczywistości do sielankowego wiejskiego życia przeciętnego turysty- mieszczucha.
W Ingleton byliśmy już raz dawno dawno temu za sprawą słynnych wodospadów. Miejscowość jest położona pomiędzy dwoma rzekami - TwissDoe. Miejscowość usiana jest licznymi hotelami, restauracjami i kawiarniami.
Na pierwszy dzień zaplanowaliśmy spacer ścieżką przy wodospadach, a później położoną w niewielkiej odległości jaskinię White Scar Cave.

INGLETON WATERFALLS TRAIL

długość ścieżki: 8km
czas przejścia 2,5 h- 4 h
cennik*: dorośli 6 funtów, dzieci 3 funty
parking: darmowy (płacimy tylko bilet wstępu)
lokalizacja: Ingleton, Broadwood, LA6 3ET ( wejście i toalety)
godziny otwarcia:
marzec 9.00-16.00
kwiecień-sierpień 9.00-19.00
wrzesień- październik 9.00- 16.00
listopad- luty 9.00-14.30

w połowie ścieżki znajduje się Beezley Farm- alternatywne wejście na szlak z parkingiem, kawiarnią i toaletami, dodatkowo w budowie jest też pole kempingowe. Po pokonaniu 1/3 szlaku znajduje się budka z lodami:)

Oczywiście pogoda nas nie rozpieściła i obficie zmoczył nas deszcz, zastanawialiśmy się nad kaloszami, ostatecznie zrezygnowaliśmy z tego pomysłu. Wybraliśmy buty trekkingowe. Decyzja okazała się słuszna, szlak składa się z wielu części kamienistych albo poprzecinanymi korzeniami drzew. O ile jest możliwe byłoby przejście jej w kaloszach to z pewnością niewygodne. My polecamy na tą trasę jednak trekole;)
WODOSPADY - rzeka Twiss
1. Pecca Falls- składa się z 5 głównych kaskad o łącznej wysokości 30 metrów
2. Hollybush Spout
3. Thornton Force- najbardziej zjawiskowy wodospad o wysokości 14 min spadający do malowniczo położonego basenu

WODOSPADY - rzeka Doe
1. Beezkley Falls- wodospad tworzy trzy odnogi
2. Baxenghyll Gorge - most położony wysoko nad wąwozem z rwącą i spienioną rzeką
3. Snow Falls

czas: 80 min
cennik*: dorośli 10.35 funta, dzieci 6.75 funta
parking i lokalizacja: LA6 3AW, droga nr B6255 z Ingleton do Hawes
zwiedzanie z przewodnikiem, na ścieżce są odcinki gdzie musimy iść dość pochyleni. Atrakcją jest wielka ilość stalaktytów i stalagmitów i innych form naciekowych, różnych kształtów. Na końcu docieramy do komory głównej - największej udostępnionej do zwiedzania w Anglii.