poniedziałek, 30 lipca 2018

SKOŁOWANI - The Five Pits Trail- ścieżka rowerowa w Derbyshire - sposób na rekultywacje pokopalnianych terenów

Dlaczego wybraliśmy tą trasę - zupełnie przypadkiem. Te tereny w przeszłości były terenami kopalnianymi, zostały przez przemysł wydobywczy w dużym stopniu przekształcone a środowisko naturalne zdegradowane. A dziś możemy odkrywać na nowo uroki tych zakątków, dzięki 30 letnim staraniom mającym na celu rekultywację tych terenów. The Five Pits Trail został wybudowany na pozostałościach po nieistniejącej już linii kolejowej oraz częściowo na byłych nieużytkach kopalnianych i dziś stanowi zielony korytarz doskonale przygotowany do celów rekreacyjnych.

Parkujemy samochód przy Tibshelf Pounds. Miejsce to jest popularne wśród miejscowych i wędkarzy, jest malownicze miejsce stanowiące  połączeniem polan, stawów, lasów i łąk, gdzie kiedyś na ich miejscu znajdowała się kopalnia Tibshelf Colliery. Opuszaczamy parking, przechodzimy ścieżka pomiędzy satwami i skręcamy w lewo, gdzie mamy znaczek wskazujący na FIVE PITS TRAIL. Ścieżka początkowo pnie się pod górkę, po  pewnym czasie droga stromo opada aby znów mocno pedałować pod kolejną górkę. W ten sposób docieramy do Locko Plantacion, która założono w 1970, sadząc na trennie hałd kopalni Pilsley Colliery głównie świerki i słodkie kasztany. Zjeżdżamy ścieżką z kolejnego wzniesienia, przeprowadzamy rowery przez drogę, jedziemy dalej szlakiem, docieramy do parkingu i miejsca piknikowego, gdzie robimy sobie przerwę na... piknik. Kolejnym przystankiem na trasie jest staw Wolfie Pound. Jest to niewielki zbiornik z chyba najbardziej malowniczym widokiem an całej trasie. Bardzo spokojne miejsce, gdzie można odpocząć i połowić ryby. Tu ścieżka rozwidla się, należy trzymać się lewej strony i jechać do końcowego punktu trasy Grassemoor Country Park- kolejnego terenu pokopalnianego, zagospodarowanego w typowy sposób na tereny w połowie zalesione z otwartymi trawiastymi polanami. Znajduje się tu też kilka stawów. Nas najbardziej zainteresowała mobilna budka z lodami, której w takich miejscach nie może zabraknąć nawet gdy cała Anglia siedzi w domach i kibicuje w tym momencie swojej reprezentacji w piłce nożnej w ćwierćfinale Mistrzostw Świata. Objeżdżamy park wokół i wracamy na szlak przy stawie Wolfie skręcamy w lewo. kierujac sie na Williamthorpe, znajduje sie przy skupisku kilku jezior. Wokół nich wybudowano parę magazynów- kolejna typowa forma zagospodarowania terenu po zlikwidowanej kopalni, w  celu ożywienia gospodarki tego regionu. Po naszemu gubimy ścieżkę, zbaczamy ze szlaku i lądujemy na skraju miejscowości Holmewood. Tracimy dobrą chwilę, aż odnajdujemy wjazd powrotny na szlak. Jedziemy kawałek pośród lasu , aż do rozwidlenia szlaku, kierujemy się na Tibshelf, po raz kolejny trzymając się lewej strony. Ścieżka łączy się ponownie  i od tego momentu wracamy tą samą ścieżka do miejsca, z którego wystartowaliśmy.

Parking: Tibshelf Pounds - South Bank - bezpłatny
Czas: 3,5 godziny
Długość: 18 km
Poziom trudności: średni - dużo podjazdów i ostrych zjazdów