niedziela, 19 sierpnia 2018

Bath - jego rzymska historia - dzień zwiedzania na rowerze

Bath- nie było na naszej liście miejsc do odwiedzenie, zawitaliśmy do niego przypadkiem i też spontanicznie zdecydowaliśmy się na przetestowanie miejskich rowerów. Ale nie tylko. Miasto to słynie ze swoich leczniczych ciepłych źródeł, na których dobroczynnym działaniu poznali się rzymianie i wybudowali tu kompleks łaźni rzymskich a nawet świątynie. Termy przetrwały do dnia dzisiejszego, należą do najlepiej zachowanych obiektów tego typu, a my możemy je zwiedzać i poznawać wyjątkowość tego miejsca.

Bath w pierwszej odsłonie- uniwersyteckiej

Udało nam się dostać nocleg w tamtejszym kampusie, znajdujący się  na obrzeżach miastach. W trakcie wakacji domy akademickie przekształcane są w kwatery na wynajem. Bardzo fajna opcja nocowania w dość nietypowym miejscu, które okazało się być całkiem fajne, a cały pobyt wydawał się wygodny i dobrze zorganizowany. Dodajmy, że to było jedyne miejsce, gdzie w pakiecie powitalnym dostaliśmy po kartoniku mleka! Na zdrowie!

Bath w drugiej odsłonie - rowerowej

Opuszczając mury kampusu dojechaliśmy samochodem do centrum miasta, a samochód zaparkowaliśmy na parkingu niedaleko dworca kolejowego. Przy dworcu kolejowym znajduje się stanowisko z rowerami miejskimi. Aby wynająć owy rower trzeba się zarejestrować zgodnie z instrukcją umieszczoną przy stojakach rowerowych. I tak mając już środek transportu ruszamy w miasto. Najpierw obowiązkowo do samego centrum odwiedzić informację turystyczną. Tam wzbogacamy się o mapę. Kierujemy się na południowy-zachód, oznaczoną ścieżką rowerową prowadzącą drogą w samym sercu miasta. Najpierw jest to Cheap Street, potem Westgate St. z której przeskakujemy na drogę Monmouth St. Dalej przesmykiem na zachód jedziemy New King Street aż docieramy do parku i brzegu rzeki Avon. Tam też wzdłuż brzegu poprowadzona została ścieżka rowerowa nr 4 (National Cycle Route). Powinniśmy nią jechać na południowy- wschód w kierunku centrum miasta. Decydujemy się jechać w przeciwnym kierunku wzdłuż rzeki trasą nazwaną Bristol&Bath Railway Path, aż do momentu, gdzie postanawiamy zawracać. Z powrotem trzymamy się cały czas rzeki. W sierpniowym słońcu, przy pięknej letniej pogodzie, towarzystwo rzeki i cienia danego przez drzewa jest idealne na rowerowe wojaże.
Docieramy do mostu Churchill Bridge, od tego momentu ścieżka prowadzi drugim brzegiem rzeki. Stąd rozpoczyna się piękny widok na miasto obmywane rzeką. Tu też musimy już bardziej uważać, gdyż na deptaku oprócz rowerzystów spotkamy dużo spacerowiczów. Docieramy do słynnego mostu Pulteney Bridge- wzorowany na włoskim stylu mostów takich jak słynne weneckie Rialto. Kamienny most na którym znajdują się zabudowania ze sklepikami. U podnóża mostu znajduje się Pulteney Weir-kilka progów na rzece tworzących kaskady w kształcie łuku. Jest to chyba najbardziej charakterystyczny punkt miasta (zaraz po rzymskich łaźniach). W 2012 roku właśnie w tym miejscu zostały nakręcone sceny do oskarowego filmu- musicalu "Les Miserables" (Nędznicy). Przeprowadzamy rowery mostem a w centrum przed katedrą odstawiamy rowery i dalej zwiedzamy pieszo.

Długość trasy ok. 12 km
Czas ok. 1h 45min

Bath w trzeciej odsłonie- historyczne rzymskie termy

Zanim staniemy w kilkuminutowej kolejce do term, wypijamy przy moście kubek tradycyjnej lemoniady z pięknym widokiem na rzekę i niewielki park przy brzegu, do którego wstęp jest płatny. Robimy krótki piknik na niewielkim skwerze przy katedrze.
Zwiedzamy termy, dostajemy na powitanie zestaw audio i do tego w języku polskim. Aż miło móc zwiedzać i słuchać historii miejsca w swoim rodzimym języku. Duży plus! Zwiedzanie rozpoczynamy od spojrzenia na zielone wody basenu z górnego tarasu, na dole spotykamy "rzymian" chętnych do pozowanych zdjęć. Basen zasilany jest wodą z ciepłego źródła o stałej temperaturze ponad 45 st i tak nieprzerwanie od setek lat. Podczas całego zwiedzania audioprzewodnik przedstawia nam historię tego miejsca w najmniejszych szczegółach. W środku największe wrażenie wywarło na nas przespacerowanie się po pozostałościach z dawnej rzymskiej ulicy łączącej termy i świątynie poświeconej bogii Sulis Minerwy. Nad poszczególnymi fragmentami znajdowały się ekrany, który przedstawiały wirtualne odwzorowanie danego miejsca.

Po wizycie w rzymskich łaźniach odwiedzamy jeszcze jedne słynne miejsce Royal Crescent. Jest to kompleks budynków tworzących półkole. Poniżej niego znajduje sie Royal Victoria Park, gdzie robimy sobie przerwę po całym intensywnym dniu a miejsce to idealnie się do tego nadaje. Samochód parkujemy nieopodal kolejnego charakterystycznego dla Bath miejsca- kompleksu budynków wybudowanych wokół okrągłego placu, zwanego The Circus.

przydatne linki:

Pultener Bridge i Weir

Pultener Bridge

Pultener Weir

Lemoniada i park z płatnym wejściem

piknik

Bath Abbey

The Roman Bath

źródło wód termalnych

fragmenty fasady świątyni rzymskiej

posąg bogini

fragmenty zachowanej rzymskiej ulicy z wirtualną  odsłoną powyżej
budka telefoniczna wersja kwietnikowa

parasolowy dach na jednej z ulic