sobota, 4 lipca 2020

Dovedale i słynne kamienne stopnie ale nie tylko. Pójdźmy trochę dalej do Hall Dale

Dovedale i słynne stepping stones, piękna dolina w Peak District
Dovedale i kamienne stopnie na rzece a w tle wzgórze Thorpe Cloud

Dovedale to sympatyczna dolina, której dnem płynie spokojny potok Dove, a uroku dodaje zalewająca ją zieleń drzew i wapienne formacje skalne. Znajduje się na samym południowym krańcu Parku Narodowego Peak District. Bardzo popularne miejsce na weekendowe spacery zwłaszcza w upalne dni. Najbliższą miejscowością witającą turystów jest Ashbourne. Największą popularnością cieszy się sam początek doliny, my natomiast zaplanowaliśmy sobie dłuższy spacer na ten dzień, którego dokładny opis krok po kroku znajduje się poniżej. Ta trasa nie jest wymagająca, to raczej spokojny spacer z dwoma zielonymi dolinami, skałkami wapiennymi z jednym krótkim podejściem, dalszy odcinek prowadzi przez tereny pastwisk z piękną panoramą na kolejną dolinę i typowe w tym rejonie
wzgórza

Dystans: 8 km

Czas: 3 godz. 30 min  (nam zajęło  4 godz. 30 min)

Parking: Dovedale Car Park, Ilam, Ashbourne DE6 2AY – PŁATNY 3 funty za cały dzień

SZLAK PRZYJAZNY PSOM, powinny być na smyczy lub pod ścisłą kontrolą

Ostania prosta do parkingu to dwukierunkowa wąska droga, na szerokość jednego auta z zatoczkami to mijania się, przy dużym ruchu z pewnością robią się tu problemy z płynny przejazdem. Na parkingu toalety, na razie nieczynne, budka z lodami już tak. Oczywiście oczekiwany przez nas tłumy ludzi był na miejscu. Jest to bardzo popularne miejsce, zdecydowanie widać tu mieszankę kulturową i wyznaniową w UK, z pewnością potęguje to sąsiedztwo dużego miasta Derby. My zjawiamy się bardzo późno, ok godz. 13 jest tu kilka wolnych miejsc, parkujemy jednak bezproblemowo. Mimo to spodziewaliśmy się mniejszej ilości ludzi ze względu na zapowiadający się deszczowy dzień. Przy lepszej pogodzie może być tu problem ze znalezieniem wolnego miejsca.

Trochę dalej jadąc od strony miejscowości Ashbourne przez Thorpe widziałam znaki na prywatny parking po lewej stronie ( mniej więcej w tej okolicy : Thorpe Rd, Ashbourne DE6 2AX , 53.052677, -1.776272- dane z google maps)

1. Dovedale - stepinng stones - Thorpe Cloud

Szlak zaraz zaczyna się przy wyjściu z parkingu idąc w prawą stronę. Po prawej stronie płynie rzeka Dove, przechodzimy na drugi brzeg pierwszym mostkiem. Tamtędy prowadzi prawidłowy szlak, idziemy zaraz przy samym brzegu rzeki, ścieżka jest kamienista, w pewnym momencie trzeba uważać przechodząc przez dość strome skałki, na których łatwo się poślizgnąć. Ogólnie ścieżka bardzo przyjemna i nie wymagająca. Wzdłuż lewego brzeg rzeki prowadzi wygodniejsza droga, która kończy się przy słynnych kamiennych stopniach zastępującym most na rzece. Z jednej i drugiej strony jest zwykle, jak nie prawie zawsze kolejka chętnych do przejścia. My będąc już na prawym brzegu rzeki, nie musimy już przechodzić tym zatłoczonym przejściem i kontynuujemy idąc na przód. Okolice kamiennych stopni są najbardziej zatłoczoną i gwarną częścią całej doliny. W tym miejscu szlaki się rozwidlają. Warto pójść szlakiem w prawo i wspiąć się na górujące nad okolicą wzgórze Thorpe Cloud. Ale tam też nie ma co liczyć na brak towarzystwa. Podobno widoki z góry są piękne. My idziemy dalej szeroką , płaską ścieżką wzdłuż rzeki. Im dalej tym robi się spokojniej.

Dovedale

Dovedale i słynne stepping stones, piękna dolina w Peak District

Dovedale-ścieżka wzdłuż rzeki Dove

Podróże Lewą Stroną

2. Dovedale - inne oblicze doliny

Ścieżka zaczyna się wspinać ponad poziom rzeki, nadal jest wygodna wręcz w parkowym stylu. Następny odcinek to kolejne zejście, tu dolina zamienia się w ciaśniejszy wąwóz a szlak prowadzi nas drewnianą kładką nad taflą rzeki. Wciąż mijamy wiele osób, co na wąskiej ścieżce bywa w pewnych momentach kłopotliwe. Wokół nas górują po obu stronach doliny strzeliste wapienne skały poprzecinane wąskimi szczelina i uskokami, gdzieniegdzie widać wejścia do grot i skalnych jam.

Warto odszukać wejście do jaskini Reynard's Cave, które poprzedza imponujący skalny łuk (my tam nie dotarliśmy niestety)
malownicza rzeka Dove- spacer z psem

Wycieczka w Peak District

Dovedale - Peak District- na szlaku w UK

Peka District- najpiękniejsze miejsca

3. Dovedale - Ilam Rock i Pickering Tor - Dolina Hall Dale

Dolina ponownie staje się szersza, po lewej stronie uwagę przyciąga strzelisty kształt skały Ilam Rock, po drugiej stronie jakby oderwana skalna siostra to Pickering Tor. Tu ścieżka rozwidla się. Można kontynuować dalej wędrówkę doliną wzdłuż rzeki, aż dotrzemy do miejscowości Milldale. My natomiast przechodzimy przez drewniany mostek u podnóża Ilam Rock zgodnie z kierunkowskazem na Stanshope. Ścieżka bardzo się zwęża, prowadzi nas wąskim korytarzem pośród paproci i gęstych drzew. Po lewej stronie będzie ścieżka oznaczona „Ilam” należy ja zignorować, iść dalej porosto. Las na moment się rozrzedza, ścieżki rozchodzą się, my skręcamy w lewo na Hall Dale, przechodzimy przez przejście w murze. Czeka nas krótki lecz dość stromy odcinek pod górkę, aby po chwili wyjść na otwartą, malowniczą dolinę. Prawy stok porośnięty jest dziką łąką a lewy ozdabiają pnie wyciętych przed laty drzew.  Robimy tu przerwę i piknikujemy dłuższą chwilę. Pogoda się zmienia, zaczyna się chmurzyć. Mimo innych prognoz było do tej pory dużo słońca.

jaksinie i skałki w Peak District

Wapienne skały w Peak District

trasa wędrówkowa w Peak District

wędrówka w Dovedale

wędrówki w Peak District

4. Z doliny przez tereny pastwisk z panoramą okolicy Stanshope

Idąc dalej dolina wypłaszacza się, wchodzimy na otwarte pastwiska a w bliskiej odległości widać zabudowania z pobliskiej miejscowości Stanshope. Jednak nie idziemy tam, skręcamy w lewo na skrzyżowaniu ścieżek, przechodzimy przez przejście w murze. Tu wita nas ciekawe stadko owiec, chwilę podąża za nami z niewiadomych powodów. Idziemy na wprost trzymając się kierunku wzdłuż muru po prawej stronie, kiedy on skręca w prawo, my trzymamy się obranego kierunku, w kolejnym murze widać furtkę do następnego pola, na którym ścieżka dalej prowadzi wzdłuż muru w tym samym kierunku. Kolejna furtka, na kolejnym pastwisku odbijamy w lewo, przechodzimy je środkiem, lekko pod górę, po lewej stronie na szczycie widać stodołę, a po chwili na prawo od niej widać furtkę do której zmierzamy. W przeciwną stronę, po prawej poniżej pola na którym się znajdujemy widać zabudowania farmy Damagate Farm.

Stanshope Peak District
ostatni widok na Hall Dale
Peak District- wędrówka
Damagate Farm

5. Panorama doliny Manifold Valley

Wychodzimy na wąska asfaltową drogę, skręcamy w lewo, idziemy nią 800 metrów. Wcale nie jest nudno dookoła many piękne widoki na położoną na wprost nas w dolinie miejscowość Ilam i ciągnącej się stamtąd w prawą stronę dolinę Manifold Valley.

Peak District
droga w kierunku Ilam i widok na Manifold Valley
szlak pieszy w Peak District
Manifold Valley
wiatr w Peak District

6. Po za szlakiem - fragment trasy, gdzie można się zgubić

Po 800 m drogą docieramy do wejścia na szlak po prawej stronie, które jest równocześnie droga dojazdową na farmę Ilamtops Farm. Tu gubimy szlak opisany w przewodniku ( zaraz po przejściu cattle grid – czyli kratownicowy w przejeździe, będącym barierą nie do przejścia przez bydło) powinniśmy skręcić w prawo na trawiastą ścieżkę. Przegapiliśmy ją i poszliśmy dalej wygodną utwardzana drogą dojazdową do farmy, w momencie gdy zaczęła ona skręcać w lewo, my kontynuowaliśmy na wprost wyjeżdżona ścieżką przez trawiaste pastwisko. Po lewej stronie rysował się wyraźnie zielony pas drzew i ukryty pośród nich budynek gospodarczy. Tu dopadła nas ulewa, schroniliśmy się przy drzewach, by przeczekać deszcz. Byliśmy w tym momencie poza szlakiem ( a właściwie na innym prowadzącym od farmy) postawiono tam (widać nowy) słup z kierunkowskazami.

pogoda w Peak DIstrict

7. W kierunku Bunster Hill - wciąż po za planowanym szlakiem

Dwie ścieżki lekko rozchodziły się, jedna w prawo na Ilam a druga w lewo na Bunster Hill. My poszliśmy w lewo, trzymaliśmy się cały czas murku po prawej stronie, podążając od furtki do furtki. Tak schodzimy powoli w dół zbocza wzgórza Bunster Hill, którego wierzchołek rysuje się po lewej stronie. Według nawigacji w telefonie kierunek obraliśmy kurs na widoczne jedynie na mapie jeziorko, co pomogło nam w upewnieniu się, że mimo że szliśmy po za szlakiem z przewodnika nie zgubiliśmy się całkowicie. U podnóża dołączamy do szlaku, którym powinniśmy iść, przechodzimy w bliskiej odległości od kolejnej farmy, przez kolejny mur prowadzi nas kilku stopniowa drabinka, teraz szlak znajduje się na farmerskiej drodze i po prawej stronie przez drzewa dostrzegamy skrawki jeziorka „z mapy”.

kolejne punkty na szlaku powrotnym
widok na wzgórze Bunster Hall

8. Powrót do parkingu w Dovedale

Szlak skręca w lewo i w linii prostej prowadzi nas przez kolejne kilka pastwisk w stronę parkingu. Po prawej stronie znajduje się Izaaka Walton Hotel. Ostatnim przejściem wchodzimy do lasu a tam po paru metrach jesteśmy z powrotem na parkingu, z którego rozpoczęliśmy wędrówkę.

ostatnie kroki w stronę parkingu Dovedale