poniedziałek, 24 lipca 2017

Stanton Moor- legendarni Druidzi i sabat czarownic- niedzielny trekking w Peak District

Stanton Moor stanowi niewielki i charakterystyczne wypiętrzenie piaskowca  pośród wapiennych dolin White Peak. Rosnące tu brzozy i wrzosowiska kontrastują z zielonymi pastwiskami i doliną rzeki. Stąd rozpościera się panoramiczny widok na Derwent Valley, Matlock, Bakewell i dolinę rzeki Wye. Ślady osadnictwa na tym terenie sięgają Ery Brązu.

Zapowiadało się dość standardowo. Niedługa trasa, w sam raz na spędzenie niedzielnego popołudnia. Po kilkudziesięciu wyprawach w Peak District myślałam, że odkryliśmy już większość najciekawszych i swego rodzaju wyjątkowych miejsc. jak to w Anglii bywa, ciągle jesteśmy miło zaskakiwani. I tak było tym razem. Trafiliśmy do miejsca, które oprócz przyrody i pięknych widoków posiada ciekawą historię i legendy. Tak, zdecydowanie legendy trzymają się  tego miejsca. Zacznijmy od tego, iż miejsce to upodobali sobie legendarni Druidzi. Ich stowarzyszenie i kult rytuałów sprawił, że Stanton Moor stał się miejscem znanymi. Świadczy o tym nawet nazwa knajpy "Druid Inn", która znajduje się zaraz przy wjeździe do wsi Birchover.

Parkujemy: Brichover- Main Street, dużo miejsca do parkowani wzdłuż drogi (za darmo+toalety)
Długość trasy: 6.4 km
Czas: 3,5 H z piknikiem

Naszą wędrówkę zaczynamy pod pubem "Druid Inn", na przeciwko rozpoczyna się oznakowana ścieżka piesza prowadząca pod górkę pośród niewielkiego lasu. Wędrujemy nią aż docieramy do parkingu przy kamieniołomie "Stanton Rock Quarry". Na parkingu mamy ładny widok na wioskę. Z parkingu wychodzimy na szosę, idziemy w lewą stronę.

Po 400 metrach skręcamy w prawo w oznakowaną ścieżkę prowadzącą na "Straton Moor". Docieramy do panelu informacyjnego i bramki, którą przechodzimy na ścieżkę. Idziemy nią aż do Cork Stone- samotnie stojący charakterystyczny, prostokątny głaz, za nim skręcamy w lewo. Idziemy główną ścieżką trzymając się lewej strony, gdzie znajdują się głębokie wyrobiska kamieniołomów. Docieramy do brzozowego lasku. Tam dalej podążamy główną ścieżką, która odbija w prawo, zaraz gdy po lewej pokazuje się płot. Dalej idziemy trawiastą ścieżką do polany, na której znajdują się Nine Ladies Stone Circle. I tu nadszedł czas by opowiedzieć wam legendę tego miejsca.

Nine Ladies- jest to dziewięć kamiennych bloków ułożonych w okręgu. Według legendy są to czarownice, które podczas Sabatu tańczyły w kole i zostały zamienione w kamienie. W odległości ok. 40 metrów od kręgu znajduje się samotny głaz - King Stone, którym miał być przygrywający melodie czarownicą pechowy skrzypek.

Dalej spod kolejnej tablicy informacyjnej idziemy w lewo główną  ścieżką, po 46 metrach odbijamy w prawo, poprzez wrzosowisko, przechodzimy przez furtkę i idziemy w prawo wzdłuż zalesionego brzegu torfowiska. Docieramy do Earl Grey Tower- jest to wieża wybudowana na kształcie kwadratu przez lokalną rodzinę Thornhill na pamiątkę reformy ustawy dającą ludowi prawo do głosowania. Pozostaje ona pod nadzorem organizacji National Trust i jest niedostępna do zwiedzania.

Podążamy dalej główną i jedyną ścieżką pośród paproci, po prawej mamy cały czas płt z siatki, docieramy do momentu , gdzie jest przejście w płocie. Po przejściu przez bramkę idziemy ścieżką w prawo aż do skrzyżowania szlaków i tam skręcamy w znów w lewo. Podążamy ścieżką w dół aż do drogi.

Idziemy drogą w prawo, o kilkudziesięciu metrach skręcamy na oznakowaną ścieżkę pieszą w lewo. Po prawej stronie mijamy pole namiotowe. W tym miejscu robimy sobie przerwę. Idziemy i przechodzimy przez farmę, mijamy zabudowanie po prawej stronie. Docieramy do końca utwardzonej drogi i wchodzimy na trawiaste pole, idziemy wzdłuż pastwiska, mając po prawej stronie kamienny płot. Przechodzimy przez kolejne pole aż docieramy do utwardzanej drogi Clough Lane i nią podążamy w prawo.

Tą drogą docieramy do farmy Cowey Knoll Farm. Skręcamy w prawo na asfaltową drogę, za Uppertown Farm natychmiast skręcamy w prawo na osnakowaną ścieżkę. Idziemy ścieżką przez pola aż docieramy do pierwszych zabudowań tam lewą stroną ścieżka obchodzi dookoła wzgórze Bradley Rock. Docieramy do skrzyżowania ze ścieżka prowadzącą w lewo, w dół. ( można nią zejść i iść do Robin Hood's Stride i Hermit's Cave. My odpuszczamy, idziemy w prawo w kierunku Birchover. Ścieżka łączy się z żwirową drogą zataczajacą łuk, idziemy nią w lewo/ dół. Na skrzyżowani dróg idziemy prosto po prawej mijamy Rowtor Rocks, a zaraz potem po prawej Kościół i docieramy do drogi, na której pozostawiliśmy zaparkowany samochód.